Turbó feltöltés

A turbó feltöltés nálunk profi körülmények között lehetséges.
Valószínűleg senki számára nem jelent újdonságot, hogy a motorok működése azon a folyamaton alapul, hogy a hengerekben tüzelőanyag ég el. Ehhez a tüzelőanyagon kívül (ami lehet benzin, gázolaj, meg még mindenféle más) közismerten oxigénre van szükség, amit az egyszerűség kedvéért nevezzünk most levegőnek. Ha egy adott motorból nagyobb teljesítményt akarunk kisajtolni, több benzint kell benne elégetnünk. Ehhez pedig több levegő kell. Normális körülmények között a levegőt a dugattyúk szívják be a hengerekbe. Ez történik a legtöbb hagyományos személyautóban. Ha azonban nagyobb teljesítményre vágyunk az azonos méretű motorból, akkor több levegőt kell bepréselnünk a hengerekbe, hogy több benzint égethessünk el vele, a benzin ugyanis levegő híján nem ég el. A levegő azonban magától nem akar bemenni. És itt jön be a képbe a turbó.

turbó feltöltés
Turbó feltöltés

A turbó feltöltés

A turbó tulajdonképpen nem más, mint egy levegőpumpa, amelyet a motorban keletkező kipufogógáz energiája működtet. Fizikailag dupla csigaházba bújtatott dupla szélkerékre emlékeztet, melyek közös tengelyre vannak felerősítve. Az egyik csigaházon áthalad a motor kipufogógáza, megpörgeti a szélkereket, majd a kipufogócsövön távozik. Minthogy ez a kerék közös tengelyen van a másik házban lévővel, így együtt forognak. Ez a másik kerék a forgás hatására beszívja a légszűrőn keresztül a friss levegőt, és túlnyomással bepréseli a hengerekbe, ahol az megfelelő mennyiségű többletbenzinnel együtt elég.

A gyermeki nyelvezettől irtózók kedvéért az első kerék neve turbinakerék, a másodiké kompresszorkerék, a házak pedig házak. A két ház között található a turbófeltöltő legkényesebb része, a középrész. A középrész gondoskodik a közös tengely megvezetéséről, ami nem lötyöghet, nem rezonálhat, nem nagyon lehet játéka, és melynek makulátlan tisztaságú olajfilmen kell futnia. A precizitás azért nagyon fontos, mert teljes töltőnyomáskor a turbó belseje percenként 100-150 ezret pörög, ilyen sebesség mellett pedig a rezonancia vagy a súrlódás nagyon hamar tönkreteszi az érzékeny szerkezetet.

Ha valaki végiggondolja az eddig leírtakat, aggódni kezdhet: eszerint a kipufogógáz meghajtja a turbót, az még több levegőt nyom a hengerekbe, ahhoz több benzin kerül, nagyobb a robbanás, még több kipufogógáz keletkezik, ami még jobban meghajtja a turbót, ami még több levegőt nyom be, és így tovább, egészen motorgenerálig. Ezt az öngerjesztést kivédendő a töltőnyomást szabályozni kell, ezt végzi a wastegate nevű (megkerülő) szelep. Ez a motorba préselt levegő előre meghatározott nyomásértékekor nyílik, és a kipufogógázt elirányítja a turbinakerék mellett, amely így nem gyorsul tovább.

A turbó szomorú halála

 
   
Mivel a turbót a motorból éppcsak kilépő, borzasztóan forró kipufogógáz működteti, és mivel a szerkezet igen magas fordulaton üzemel, érthető módon nagyon átizzik. Hűtéséről az olaj és a hűtővíz gondoskodik, melyeket pedig a járó motor tart áramlásban. Ha tehát a keményen meghajtott turbós autót hirtelen leállítjákakkor a vörösen izzó feltöltőt többé nem hűti semmi, . Ilyenkor a benne lévő olaj szabályosan odaég, és eltömi az olajjáratokat, ami a berendezés idő előtti kimúlásához vezet.


A turbó kiegészítői

 
   
Az intercooler, vagy szép magyar nevén töltőlevegő-hűtő a turbófeltöltő hatásfokát javítja. A turbóból a hengerek felé haladó töltőlevegő a nyomás és a súrlódás hatására felmelegszik. Ezt hűti le az intercooler. A hűvös levegőnek számos előnye van: egyrészt sűrűbb, másrészt kevésbé hajlamos a benzinnel keveredve az idő előtti öngyulladásra, így magasabbra lehet srófolni a töltőnyomást, ami nagyobb teljesítményt eredményez.

A lefúvó, szuszogó, blow-off szelep, becenevén BOV: Amikor az intenzíven gyorsító turbós autó vezetője hirtelen leugrik a gázpedálról - például mert sebességet vált - a nagynyomású levegőnek hirtelen nincs hova mennie, mert becsukódik előtte a pillangószelep. A sarokba szorított légoszlop rögvest leállítja, lelassítja a turbó lapátjait is, és elindul visszafelé. Ez egyrészt némi sokk a szerkezetnek, másrészt így a turbónak a következő gázadáskor újra fel kell pörögnie, ami időbe kerül. Ezeket védi ki a BOV, ami egyszerűen kiengedi a beszoruló levegőt egy vidám füttyszó kíséretében.

Ezeken kívül akadnak még elektronikus és mechanikus finomságok: nyomásmérők, nyomásszabályozók és időzítők. Ezek közül az utóbbi érdemel némi figyelmet: segítségével a motort előre beállított ideig ketyegni hagyjuk, miközben mi már rég elszaladtunk ebédelni, így szépen lehűl nélkülünk a lezárt, beriasztott, kulcs nélküli autóban, aztán leáll.

A hosszú élet titka

- Soha ne állítsd le az autót hirtelen komolyabb igénybevétel után, inkább hagyd alapjáraton vagy afölött kevéssel hűlni 1-2 percet.
- Soha ne hajtsd meg az autót hideg motornál
- Soha ne pörgesd fel a motort a teljes olajnyomás elérése előtt (hidegindítás után), vagy közvetlenül leállítás előtt
- Ne mulaszd el a légszűrőcserét
- Használj jó minőségű szintetikus motorolajat, és cseréld gyakran
- Ne önts a motorba semmilyen csodaadalékot, sosem tudhatod, hogy mennyit ártasz vele


Pap Turbo Service    |   2040 Budaörs, Esze Tamás u. 17. (bejárat: Bokréta köz)
 Az oldalt szolgáltatja: internetszaknevsor.hu
Adatmódosítás 43521